Grafik, Tekst

De fantastiske linoleumstryk

Af: Malue Stolpe Meyer

På det grafiske værksted på fjerde sal hos FGU Østerbro, bliver der skåret, så linoleumsspånerne står op over begge øre og spreder sig ud over gulvet. Ved en computer sidder Lærke og redigerer et billede, mens Isa går rundt og rydder lidt op. Lyng står ved trykmaskinen og er ved at trykke motivet fra sin linoleumsplade. Hele denne uge og sidste uge har eleverne på grafisk værksted arbejdet med linoleumsplader og tryk. Eleverne har selv lavet motivet og baggrunden. Trykkene skal blive til plakater, der vil blive solgt på sommermarkedet. For at lave et linoleumstryk, skal man først finde et motiv, som ikke er alt for kompliceret eller detaljeret. Motivet skal så tegnes over på linoleumspladen.

”Nogen laver to trykplader. En til motivet og en til baggrunden. Det sværeste er at lægge dem helt lige,” forklarer Lyng.

Lyng har selv været nød til at dele motiv og baggrund op på to plader. Hendes tryk kommer til at være en lille blå fugl med orangegule blomster i baggrunden. Lyng er ikke helt færdig endnu, men det er Lærke.

 

”Jeg har prøvet at lave tryk her på skolen før,” fortæller Lærke med et smil. ”Sidste gang skulle vi lave et dyr, der gjorde noget menneskeligt, så jeg lavede en bjørn, der strikkede”

I år har hun valgt at have regnvejr som et slags tema på sit tryk.

”Jeg har lavet tre personer ude i regnen, hvor hver af dem har en paraply. Den ene vender rigtigt, mens en anden vender den gale vej og en tredje ligger på jorden,”

Det kan være svært at afgøre, hvorvidt trykket er færdigt, eller om der skal rettes noget. Isa har trykt sit nogle gange efterhånden, men er stadig ikke helt sikker på, om det er klart endnu. Som sit motiv har hun valgt noget, som man aldrig ville se på en helt almindelig hverdag uden at skyde skylden på søvnmangel og fantasien, der spiller én et pus.

”Det startede med en tegning af en hund i et syltetøjsglas, hvor den er helt krøllet sammen og mast”

Hun viser med hænderne, hvordan hunden sidder sammenkrøllet nede i glasset.

”Det var en tegning, fra min tegnebog. Så synes jeg, det blev sjovere og nemmere at lave en krokodille i et syltetøjsglas”

Men selvom motivet er nemt at tegne, så skal man også udskære det med en kniv, der har et buet blad, der nærmest er formet som et U, når man ser det forfra. Skæftet er af træ og har en pæreformet facon. Med denne kniv, skraber man alt det, der ikke skal ses på trykket væk. Den del af processen kan godt gå hen og forsage sår, hvis ikke man passer på fingrene. Så snart man tænker motiv og baggrund er færdig, skal man sende trykpladen igennem en trykpresse, som Lyng kalder for rullemaskinen. Når man ser på den, forstår man godt, hvorfor. Trykmaskinen minder lidt om fortidens rullemaskiner til vasketøj, bare med en større rulle til at køre henover trykket med og dens design er langt mere moderne. For at overføre et tryk fra pladen til et papir, skal man putte tryksværte på og sende den igennem trykmaskinen.

”Jeg plejer at sende den igennem trykmaskinen to gange, for at være helt sikker på, at hele trykket er kommet over på papiret,” forklarer Lyng.

Hvis man så har lavet baggrunden og motivet på hver sin plade, skal man først trykke den ene af dem og derefter lægge den anden så præcist som muligt, så hele trykket ikke bliver skævt. Så snart det er gjort, har man et styks perfekt tryk, der bare skal havde lov til at tørre.

Om Linoleumstryk

  • En Linoleumsplade har et tykt lag, der er fremstillet af linolie, harpiks, kalk, sten- og træmel. Under dette lag ligger et groft lærred, der er vævet af plantefibre fra juteplanten.
  • Linoleum anvendes ikke kun til tryk, men også til gulve og belægninger på borde.
  • Ordet Linoleum kommer af latin og betyder ”hørolie”.
  • Det var englænderen Frederick Edward Walton, der opfandt linoleum.
  • At lave linoleumstryk vart meget populært for mange år siden i billedkunsttimerne på privat- og folkeskolerne. Nu er det så småt blevet moderne igen.
views
95